SISLLT & TAVOITTEET
Kuvataideohjauksen vuodesta toiseen etenevt alueet ovat piirustus, maalaus, keramiikka, kuvanveisto, taidegrafiikka sek taidehistoria. Valmentava kuvataide sek kuvataiteen perusteet pitvt sislln kaikki alueet. Syventv kuvataide keskittyy yhteen tai kahteen alueeseen kerrallaan. Aikuisryhmiss oppilas voi itse ptt, mihin alueeseen hn keskittyy vai haluaako hn jatkaa kaikkien alueiden parissa.

Tmnhetkiset harrastusryhmt lydt tst. Ryhmt nyt

Jokaisella kokonaisuudella on erilaiset sisllt ja tavoitteet, jotka on eritelty tss alla:

Valmentava kuvataide
Valmentava kuvataide keskittyy leikinomaisesti kuvantekotapoihin, materiaalikokeiluihin sek taidetyskentelyn perusteisiin. Lasta kannustetaan ilmaisemaan itsen kuvallisesti ja toimimaan osana ryhm. Tavoitteena on ohjata lasta keskittyneeseen tyskentelyyn sek ohjata lasta kunnioittamaan omaa ja muiden tyskentely.

Sisllt, valmentava kuvataide
  • Perustietoa kuvataiteesta
  • Mielikuvien muuntaminen kuviksi
  • Perusmuodot
  • Tila
  • Liike & rytmi
  • Vrikytn alkeet
  • Piirustus: lyijy- & vrikyn, liitu
  • Maalaus: vesivri, peitevri, sormivri
  • Keramiikka: makkara- ja levytekniikan alkeet
  • Kuvanveisto: savi- & kipsityskentelyn alkeet
  • Grafiikka: peili- & leimasinpainanta, monotypia, laattapainanta
  • Sekatekniikka: paperi kuvan tekemisen materiaalina
  • Taidehistoria: kansantaide, sattumataide, koristetaide
  • Tyhn keskittymisen harjoittelu
  • Toisen huomioon ottaminen
  • Ryhmss toimiminen
  • Vlinehuolto


Kuvataiteen perusteet
Kuvataiteen perusteissa keskeist on oppilaan visuaalisen yleissivistyksen, havaintokyvyn ja luovuuden vahvistaminen. Tavoitteena on kehitt oppilaan tutkivaa ja ennakkoluulotonta tyskentelytapaa sek kyky ilmaista itsen kuvallisesti. Harrastuskerroilla harjoitellaan pitkjnteist tyskentely sek taideteosten toteuttamista krsivllisesti alusta loppuun. Lisksi oppilasta rohkaistaan tyskentelemn sek itsenisesti ja arvioimaan ja arvostamaan omaa ja muiden tyt.

Sisllt, kuvataiteen perusteet 1-3
  • Sommittelun, vrinkytn ja perspektiivin perusteet
  • Perusmuodot, muotojen kytn perusteet
  • Tila
  • Liike & rytmi
  • Ihmisen mittasuhteet
  • Piirustus: lyijy- & vrikyn, liitu, hiili
  • Maalaus: vesivri, peitevri, nesteminen peitevri, akryyli
  • Keramiikka: makkara- ja levytekniikka
  • Kuvanveisto: muovailutekniikka, kipsi
  • Grafiikka: peili- & leimasinpainanta, monotypia, eristys- ja tarttumaty
  • Sekatekniikka: kollaasi, paperi kuvan tekemisen materiaalina
  • Muuta: lasimaalaus
  • Taidehistoria: kivi-, pronssi - ja rautakauden taide, muinainen Egypti, viikinkien taide gotiikka, barokki, rokokoo, romantiikka Kiinan & Japanin perinteinen taide, Afrikan alkuperiskansojen taide, Intian perinteinen taide, Amerikan alkuperiskansojen taide, ornamenttitaide
  • Tyhn keskittymisen harjoittelu jatkuu
  • Taidevlineiden ja -materiaalien kytn perusteet
  • Taidenyttely, galleria ja museo ympristin

Sisllt, kuvataiteen perusteet 4-6
  • Sommittelun, vrinkytn ja perspektiivin perusteet jatkuu
  • Tila, perspektiivi
  • Ihmisen mittasuhteet
  • Rakennustaide, arkkitehtuuri
  • Estetiikka
  • Piirustus: tussi, pastelli, lyijykyn
  • Maalaus: akvarelli, ljyvri, guassi
  • Keramiikka: dreijaus, ruukkutekniikka
  • Kuvanveisto: vrilliset savet, valkosavi, elin- ja ihmisveistokset, muottien kytt, rakennetut veistokset
  • Grafiikka: kohopaino, serigrafia
  • Sekatekniikka: paperimassa, silkkimaalaus
  • Muuta: kankaanpainanta, tekstiilitaide
  • Taidehistoria: Suomen varhaistaide, Kreikan antiikki, Rooman antiikki, renessanssi, Suomen taide 1300-1700-luvuilla, Suomen kultakausi, Euroopan taide 1800-1900-luvuilla, eskimotaide, ornamenttitaide
  • Taidevlineiden ja -materiaalien kytn syventminen
  • Tunnetuimmat taiteilijat
Syventv kuvataide
Syventv kuvataide keskittyy vuoden verran yhteen tekniikka-alueeseen. Ensimmisen vuonna keskitytn piirustukseen, toisena maalaukseen, kolmantena kolmiulotteisiin tekniikoihin ja neljnten grafiikkaan ja kokeilevaan taiteeseen. Syventvn kuvataiteen sisltjen tavoitteena on, ett oppilas syvent taitojaan ja tietojaan perehtyen aiempaa perusteellisemmin materiaalien ja tekniikoiden mahdollisuuksiin oman ilmaisun vlineen. Tavoitteena on, ett oppilaan kyky itseniseen tyskentelyyn kehittyy ja hn oppii tekemn valintoja omassa ilmaisussaan sek perustelemaan niit.

Sisllt, syventv kuvataide 1: piirustus
  • piirustusvlineet & -tekniikat
  • perspektiivin & sommittelun kertaus
  • Suomen taide, abstrakti taide, Japanin ja Kiinan perinteinen taide

Sisllt, syventv kuvataide 2: maalaus
  • erityisvlineet ja -tekniikat
  • vri-, materiaali- ja sommitteluoppi syventvsti
  • antiikki, renessanssi, Euroopan taide 1500-1900-luvuilla
  • vapaavalintainen taideaihe, tekniikka tai taiteen tyylisuunta

Sisllt, syventv kuvataide 3: kolmiulotteinen muotoilu
  • keramiikan erikoistekniikat
  • kuvanveiston erityistekniikat
  • kolmiulotteisen muotoilun materiaalit
  • muotoilun historia
  • muinainen egypti, antiikki, viikinkitaide, eskimotaide, Amerikan alkuperiskansojen taide
  • vapaavalintainen taideaihe, tekniikka tai taiteen tyylisuunta

Sisllt, syventv kuvataide 4: taidegrafiikka & kokeellinen taide
  • taidegrafiikan perinteiset erityistekniikat
  • batiikki, kankaan kuviointi
  • ikonimaalaus
  • nykytaide
  • tytehtvien itseninen suunnittelu ja suorittaminen
  • nyttelyt, ammattilaisten tyskentely
  • portfolio
Aikuisryhmt
Turun Kuvataidekoulussa jrjestetn harrastustoimintaa mys aikuisille. Aikuisryhmiss oppilas voi ptt itse, mihin tekniikkaan tai taidehistorian osa-alueeseen hn keskittyy. Aikuisryhmiss ppaino on oman luovuuden ja taiteellisen tyskentelyn kehittminen kuvataiteen ammattilaisen opastuksessa.






Seuraa meitä somessa:
Turun Kuvataidekoulu
Ratapihankatu 18, 20100 Turku
02-27 99 200 (10-14)